Riksrevisionen granskar lärosätenas skydd av värdefull forskningsdata

Riksrevisionen genomför en granskning av svenska lärosätenas skydd av forskningsdata. Detta initiativ kommer efter att Säkerhetspolisen har rapporterat en ökning av underrättelseverksamheten mot svenska universitet och högskolor, med stölder av värdefulla forskningsresultat från främmande makter.

Framgångsrik forskning kräver öppenhet och samverkan, men universitet och högskolor har ofta stora mängder forskningsdata som kan behöva skyddas, exempelvis information om innovationer, företagshemligheter, säkerhet och personuppgifter. Forskningsdata är en värdefull informationstillgång, och aktörer från andra länder har visat ett otillbörligt intresse för svensk forskning och innovation, med målet att stjäla kunskap och gynna den egna konkurrenskraften.

Säkerhetspolisen har rapporterat att underrättelseverksamhet mot universitet och högskolor intensifierats på senare tid, och att kunskaperna om vad som är skyddsvärt är bristfälliga. En förhållandevis färsk undersökning från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) visar att svenska lärosätens informationssäkerhetsarbete är på en generellt låg nivå.

– Att arbeta med säkerhetsfrågor i en miljö som också är beroende av öppenhet och internationella utbyten kräver kunskap och riskmedvetenhet som inte alltid är självklar i den akademiska världen, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.

Riksrevisionen kommer att granska om lärosätena bedriver ett effektivt informationssäkerhetsarbete för att skydda forskningsdata. Resultatet av granskningen kommer att sammanställas i en rapport som planeras att publiceras i oktober i år. Detta initiativ visar att lärosätena behöver öka sitt fokus på informationssäkerhet för att skydda sin forskning och fortsätta vara en internationell aktör inom forskning och innovation.

Lunds universitet är ett av tre lärosäten som valts ut för fördjupad granskning. Riksrevisionen har besökt Lunds universitet under vecka 10.

Om du vill veta mer om granskningen vid LU är du välkommen att kontakta Karl Ageberg eller Ingegerd Wirehed.